Velika nagrada Austrije: Brzina u planinama, F1 stiže na Red Bul Ring
Nakon putovanja u Kanadu, Formula 1 se vraća u Evropu za 11. trku u kalendaru – Veliku nagradu Austrije. Prvi i drugi slobodni trening održaće se u petak, 27. juna, zatim treći trening i kvalifikacije u subotu, 28. juna, dok je trka zakazana za nedelju, 29. juna.
bitna statistika
- Prva Velika nagrada – 1964. (Celtvegn)
- Dužina staze – 4,326 km
- Rekord kruga – 1:05.619, Karlos Sajnc, Meklaren, 2020.
- Najviše pol pozicija – Maks Ferštapen (4)
- Najviše pobeda – Maks Ferštapen (4)
- Zanimljivost – Red Bul Ring u Austriji ima najmanje krivina u F1 kalendaru – samo 10
- Udaljenost od pol pozicije do tačke kočenja u prvoj krivini – 233 metra
- Broj preticanja u 2024. – 85
- Verovatnoća izlaska sigurnosnog vozila – 38%
- Verovatnoća virtuelnog sigurnosnog vozila – 50%
- Gubitak vremena tokom pit-stopa – 20,3 sekunde (uključuje zaustavljanje od 2,5s)
Mišljenje vozača
Džolion Palmer, bivši vozač Renoa u F1:
„Austrija je slikovita staza, sa mnogo uspona i padova, što je čini zanimljivom i jedinstvenom za vožnju.
Treba biti pažljiv sa granicama staze – lako je preći preko grubih rubova i oštetiti bolid. Osim toga, staza je kratka i relativno jednostavna, ali krije određene tehničke izazove.
Krivina 1 je brža nego što očekujete, ali kočenje dominira prvim sektorom. Krivina 4, sa kočenjem nizbrdo, lako se pogrešno proceni – mnogi vozači završavaju u šljunku na izlazu.
Ima dosta prilika za preticanje u krivinama 3 i 4, a druga polovina kruga ima lep protok i brzo se prolazi. Jedna je od najbržih staza u kalendaru i to se jasno oseća za volanom – jedva da imate vremena da dođete do daha tokom trke.“
Poslednjih pet osvajača pol pozicije u Austriji
- 2024. – Maks Ferštapen (Red Bul)
- 2023. – Maks Ferštapen (Red Bul)
- 2022. – Maks Ferštapen (Red Bul)
- 2021. – Maks Ferštapen (Red Bul)
- 2020. – Valteri Botas (Mercedes)
Poslednjih pet pobednika VN Austrije
- 2024. – Džordž Rasel (Mercedes)
- 2023. – Maks Ferštapen (Red Bul)
- 2022. – Šarl Lekler (Ferari)
- 2021. – Maks Ferstapen (Red Bul)
- 2020. – Valteri Botas (Mercedes)
Uvid u pneumatike i strategiju
„Izbor komponenti koje timovi mogu koristiti isti je kao prošle godine – C3 kao tvrda, C4 kao srednja i C5 kao meka guma“, navodi se u najavi iz Pirelija.
„Površina staze na Red Bul Ringu je dosta stara i abrazivna, ali habanje guma nije ključan faktor.
Zbog malog broja krivina, staza ne stvara velike bočne sile, dok je degradacija uglavnom termalna – rezultat rasporeda sa mnogo snažnih kočenja i ubrzanja.
Upravljanje pregrevanjem guma, posebno zadnje osovine, predstavlja veliki izazov. Takođe, temperature vazduha i staze mogu biti visoke u ovo doba godine.“
O strategiji: „Trka prošle godine bila je linearna, barem u prve dve trećine. Najefikasnija strategija bila je sa 2 pit-stopa. Vozači koji su išli 3 ili više puta u boks (Ferštapen, Lekler, Alonso, Sardžent) to su činili zbog nepredviđenih okolnosti.
Svi su startovali na srednje tvrdim gumama, osim Džoua Gvanjua, koji je iz boksa krenuo na tvrdim.
C4 i C3 bile su glavne gume tokom trke, dok je C5 korišćena samo pred kraj – Ferštapen ju je uzeo za poslednjih 7 krugova, dok je Alonso jurio najbrži krug trke – što je i uspeo.“
Trenutna forma
Na papiru, nakon Velike nagrade Kanade, nije bilo velikih promena u plasmanima – Oskar Pjastri i dalje vodi u šampionatu vozača, dok Meklaren ima značajnu prednost u šampionatu timova.
Međutim, desile su se važne stvari koje mogu uticati na borbu za vrh – posebno nakon sudara između Pjastrija i Landa Norisa u Montrealu.
Noris je odmah preuzeo odgovornost, što je timski šef Andrea Stela cenio, ali Britanac mora da se oporavi ovog vikenda u Austriji kako ne bi dalje zaostajao za Pjastrijem.
Mercedes dolazi na Red Bul Ring posle najbolje trke u sezoni – Džordž Rasel je osvojio pol poziciju i pobedu. Tim se vratio na 2. mesto u poretku konstruktora, ispred Ferarija, koji je imao težak vikend u Kanadi. Pitanje je – može li Ferari da uzvrati?
Maks Ferštapen je i dalje jedan kazneni poen udaljen od automatske suspenzije trke, ali posle „čistog“ vikenda u Kanadi, pokazao je da ne oseća dodatni pritisak – i dalje drži 3. mesto u šampionatu.
U borbi sredine grida, Vilijams je i dalje peti, ali razlika do devetoplasiranog Kik Saubera iznosi samo 8 poena – da li neko može iskoristiti šansu i napredovati ovog vikenda?
legendaran trenutak
VN Austrije 1999. godine bila je neuobičajena, jer je to bila prva trka bez Mihaela Šumahera nakon njegove povrede noge. Teret borbe protiv Meklarena preuzeo je Edi Irvin.
Iako su Hakinena i Koltharta znatno nadmašili u kvalifikacijama, Irvin je dobio šansu u 3. krivini kada su se vozači Meklarena sudarili – Kolthart je gurnuo Hakinena u okretanje, što je šokiralo ekipu.
Zatim se situacija za Koltharta pogoršala – Irvin ga je stigao i pretekao zahvaljujući strategiji, osvojivši dragocene poene u borbi za titulu. Kolthart se izvinio, dok je Hakinen (kasniji šampion te godine) uspeo da se domogne 3. mesta.
Foto:www.imago-images.com