Velika nagrada Belgije: Meklaren nastavlja dominaciju?
Posle 2 slobodna vikenda, Formula 1 se vraća na Spa-Frankoršamp za 13. rundu sezone – Veliku nagradu Belgije. Pošto se Sprint format ponovo koristi, raspored ovog vikenda razlikuje se od tradicionalnog. Prvi trening i Sprint kvalifikacije voze se u petak, 25. jula, dok su Sprint i kvalifikacije za trku zakazani za subotu, 26. jula. Glavna trka, Gran Pri, vozi se u nedelju, 27. jula.
Ključne statistike – Velika nagrada Belgije
- Prva trka Formule 1 – 1950. godine
- Dužina staze – 7,004 km
- Rekord kruga – 1:44.701, Serhio Peres (Red Bul), 2024
- Najviše pol pozicija – Luis Hamilton (6)
- Najviše pobeda – Mihael Šumaher (6)
- Zanimljivost – Spa je najduža staza u aktuelnom F1 kalendaru
- Udaljenost od pola do prve tačke kočenja (krivina 1) – 165 metara
- Broj preticanja u 2024. – 62
- Verovatnoća izlaska bezbednosnog vozila – 63%
- Verovatnoća virtuelnog "Safety Cara" – 0%
- Vreme izgubljeno prilikom pit-stopa – 18,8 sekundi
Mišljenje vozača
Džolion Palmer, bivši vozač Reno F1 tima:
Spa je stvarno sjajna, tečna staza. Uvek je u pitanju balans između nivoa potisne sile. Da li ideš na nisku potisnu silu zbog prvog i trećeg sektora, ili dodaješ potisnu silu za srednji deo kruga?
Moraš da razmišljaš i o tome koliko želiš da ti bolid bude konkurentan u trci. Ako se fokusiraš na srednji sektor, to ti može pomoći u kvalifikacijama, ali si u opasnosti da postaneš lak plen na pravcima.
Start trke je uvek ključan. Pol pozicija ovde nije presudna, jer te mogu prestići na dugom pravcu Kemel do krivine Le Komb već u prvom krugu.
Spa ima najduži krug u sezoni po dužini, i to se stvarno oseća. Ideš daleko uzbrdo do Le Komba, i odatle počinje pravi ritam kruga – kroz desno-levo-desno nizbrdo.
Verovatno najveći izazov, ili najuzbudljiviji deo staze, jeste krivina Puhon – koja se sada vozi punim gasom, ili gotovo punim gasom u aktuelnim bolidima. Ali, u trkačkim uslovima može biti znatno teža.
Zatim moraš da pogodiš kočenje za Bus Stop šikanu – najlakše je tu upropastiti ceo krug. Misliš da si heroj, a onda zakasniš s kočenjem u poslednjoj krivini i sve propadne. Ali, ne smeš biti ni previše oprezan – ta tačka odlučuje ceo krug.
Forma pred trku
Oskar Pjastri zadržava lidersku poziciju u šampionatu vozača pred VN Belgije, ali njegova prednost sada iznosi samo 8 poena, nakon što je Lando Noris slavio na Silverstonu. To mu je 2. pobeda zaredom, jer je trijumfovao i u Austriji.
Može li Noris da nastavi taj niz i osvoji Spa – ili će se Pjastri, nezadovoljan penalom od 10 sekundi na prošloj trci, vratiti na najviši stepenik postolja?
Meklaren i dalje deluje najjače u poretku, ali u Belgiji bi redosled snaga mogao biti zanimljiv za posmatranje. Ferari je na Silverstonu ostao kratak za podijum, jer je Luis Hamilton zauzeo 4. mesto – mogu li ovaj put otići korak dalje?
Mercedes i dalje drži 3. poziciju u konkurenciji timova i nadaju se nižim temperaturama, jer njihov W16 bolje funkcioniše u takvim uslovima. Prošle godine je Džordžu Raselu oduzeta pobeda u Spa zbog tehničkog prekršaja – videćemo da li Srebrne strele sada mogu ponovo do vrha.
U Red Bulu pažnja je usmerena van staze, nakon odlaska Kristijana Hornera sa mesta šefa tima ranije ovog meseca. Kako će se tim snaći ovog vikenda na stazi gde je Maks Ferstapen već 3 puta pobeđivao?
U sredini poretka situacija je postala uzbudljiva na Silverstonu, kada je Niko Hulkenberg doneo dugo čekani podijum za Kik Sauber, koji sada zaostaje vrlo malo za Vilijamsom. Mogu li zadržati taj nivo forme i na Spa, ili će njihovi rivali preuzeti inicijativu?
legendaran trenutak
Još jedna legendarna staza u F1 kalendaru, Spa nudi brojne dramatične trenutke i nezaboravna preticanja. Ovog puta vraćamo se u sezonu 2000…
U jurnjavi za šampionom Mihaelom Šumaherom, nakon prethodnog incidenta, Mika Hakinen je izveo jedno od najčuvenijih preticanja u istoriji Formule 1 koristeći Rikarda Zontu u svoju korist – sve na izlasku iz U Ruž/Radilon dela.
Dok je Šumaher krenuo ulevo da obiđe BAR-Hondu, Hakinen je iskoristio dvostruku zavetrinu i izbio s desne strane, prestigavši obojicu pod kočenjem za Le Komb. Taj potez mu je doneo vođstvo koje više nije ispuštao.
Foto:www.imago-images.com